Kontak Doğaçlama İçin/de Deneyimsel Anatomi Atölyesi – Kütleden Forma

26 Kasım 2017’de Çıplak Ayaklar Stüdyosu’nda gerçekleşen Kontak Doğaçlama İçin/de Deneyimsel Anatomi Atölyesi’nin ilk bölümü “Kütleden Forma” için eğitmen Defne Erdur’un çalışma notlarıdır.

Çalışma Planı

11.30 -12.00 – Kayıt – bireysel ısınma – Açılış çemberi
12.00-14.30 – Çalışma 1
14.30-15.30 – ÖĞLE YEMEĞİ
15.30-18.00 – Çalışma 2
18.00-18.15 – MOLA
18.15-19.15 – Açık Araştırma ve Entegrasyon Alanı (mini jam)
19:15-:19:30 – Kapanış çemberi

Gerçekleşen Çalışma Akışı ve Notları

11.45-12:15 Bireysel Isınma – Açılış çemberi
– Adım… Bugün fiziksel olarak nasılım? Neye ihtiyacım var? En sevdiğim yemek?

12.15-14:45 Hareket kütlelerini duyumsama ve kütlelerin hareket potansiyellerini araştırarak dansa geçiş

12.15-13:50 :
Su dolu şişe imajı ile – dökülme, formu koruyarak, yığılmadan ancak kütlenin ağırlığını hissederek hareket etme :

@ müzik- nagva – cellolave, malkaus eşliğinde 12 dk hareket:
⁃ Başlangıç noktası : Yerde devinim ve araştırma – rahat, serbest, yumuşak ve yüzeylerin kıvrım ve yuvarlaklıklarını hissederek ilk partnerimiz yerle olan ilişkimizi araştırma
⁃ Ara seviyelere çıkıp inerek ilişkiyi geliştirme : patetes çuvalı gibi yığılmak ve kaskatı kesilerek form aramak arasındaki kaliteleri; (dökümlenme, formu kaybetmeme hedefli) havada asılı kalma hissini araştırma, denemeler yaparak hareket etme…

@ sessizlik içinde dansa devam – kendi iç ritmimizi takip :
⁃ Yuvarlaklığını yumusaklığını hissetmeye devam ederek – düşünmeden planlamadan olana izin vermek – çocuk gibi rahat ve oyuncu
⁃ Göz-kafa hareketlerinin ilişki ve uyumunu araştırarak hareket: 3 düzlemde her açıdan denemeler yaparak hareketin başını kafanın çekmesini tüm beden ile izlemek
⁃ Torsonun (göğüs sepeti) başı çekmesi
⁃ Pelvisin harekete eklemlenişi ve başı çekmesi
⁃ 3 kütleyi hissederek 3 düzlemde hareket araştırmasına devam
⁃ Çene, kollar ve bacaklar sarkan uzuvlar, harekete destek amaçlı kullanılabilirler

Ayakta çemberde buluşma – iç organ imgelerine bakış – kafatası beyin bağlantıları, torsoda yer alan iç organların yerleri ve kütleleri, pelvis içindeki organlar…

Kafatası:

Gövde:

Pelvis: pelvic floor organs

kısa mola

Kütlelerin ağırlığını hissetme ve tüm bedeni sarsarak iç devinimini, akışkanlığını arttırmak :

@ müziktunak tunak tun eşliğinde sallanma, zıplama, sarsılma ve tüm bağ dokuyu rahatlatma dansı (ketçap şişesini dolaptan çıkarıp sallamak gibi)

Kas ve organların rahatlaması ve gevşemesi sayesinde kemiklerin formu/yapıyı oluşturan çizgileri daha belirgin bir şekilde ifade etmesine yardımcı oluyor.(Daniela Schwartz’ın ifadesi)

Yerde eşli çalışma 1 :

Bir eş yerde yatıyor diğer eş partnerinin başını hafifçe tutarak ufak ufak 3 düzlemde harekete davet ediyor. Baş, omurga, kuyruk sokumu ilişkisini hissetmeye odaklanıyor.

Başı serbestçe eşi tarafından hareket ettirilen kişi diğer hareket kütlelerinin 3 düzlemde hareket araştırmasına devam ediyor:

  • Pelvis 3 düzlemde hareketi yönlendirir,
  • torso 3 duzlemde hareketi yönlendirir
  • eş başı serbest bırakır yerde yatan kişi başını kullanarak 3 düzlemde hareketi yönlendirir
  • @ Müzik- Alva Noto – Virioon eşliğinde : Her 3 kütlenin de hareket araştırmasına katılımı ile serbest dans: yerde sürüngen dansı. Hareket kütlelerinin birbirleri ile olan ilişkisini merak ederek, birbirlerini nasıl hissettiklerini de araştırma. Kendimizi zora koşup sınırlarımızı nasıl keşfedebilir ve belki de aşabiliriz?

Yerde eşli çalışma 2 :

@ MüzikAlva Noto  Virioon eşliğinde

Bir eş mekanda ileri doğru yuvarlanarak ilerlerken diğer eş dönüşümlü olarak hareket kürelerinden birine dokunarak hareketi kısa bir süre hafifçe engellemeye çalışır. Bir hareket küresinden engellenen eş diğer kürelerin harekete devamını ve yönelimlerini netleştirmeleri araştırır.

(Her turda yere uzanma yönü ve eş değiştirilir.)

Ayakta çemberde buluşma :

Bireysel hatırlatmalar: kütlelerin hacimi, mekanda yer kaplamalarını hissetme, kemiklerin forma verdiği net çizgiler, organlar, su şişesi, düzlemler, omurga, gözün kafatası içinde, yuvalarında rahat yerleşmesi, görüşün harekete etkisi, görmemenin harekete etkisi, nefesin hareketteki yeri.

Araştırmaya solo olarak ayakta mekana açılarak devam :

  • 3 düzlemde devinim – rotasyonlar, yana bükülmeler, öne arkaya açılmalar
  • Mekanda durmadan ilerleme(ayaklar hep hareketli)
  • 3 hareket kütlesi ile farklı kombinasyonlarda hareket : 1 küreden hareketi başlatıp diğerlerinin etkilenmesine izin vermek. 2 kürenin birbiri ile ilişkisiyle oynamak, 3 küre ile aynı anda oynamak.

24129701_10154760515716511_7361339069618950169_n

Araştırmaya duet olarak, kontakta kalmayı araştırarak ve mekana açılarak devam: kendi solo araştırmamıza düet içinde devam edebilir miyiz? :

  1. Gövdeler temasta kalarak hareket araştırması – birbiriyle temasta birbiri etrafında dönen gövdeler ve onlara eşlik eden diğer hareket kütleleri
  2. Kalçalar temasta kalarak hareket araştırması – birbiriyle temasta birbiri etrafında dönen kalçalar ve onlara eşlik eden diğer hareket kütleleri
  3. Gövde ve kalçalar dönüşümlü temasta kalarak hareket araştırması
  4. Başın da ara ara oyuna dahil oluşu
  5. Bir eşin yavaşlayarak diğer eşe yüzey açması ve farklı ritimlerin de buluşabilmesini araştırma
  6. Dansın son bulması ve eşle karşılıklı geribildirim paylaşımları : be işledi, dansı rahat, keyifli, akışkan tuttu? Ne daha kolaylaştırıcı olabilirdi?

Çemberde genel paylaşımlar

14.45-15:45 yemek arası

Sindirim ve yavaşça harekete geçiş

nefes

Gerdirme 1: akciğerler ve kalın bağırsak
Gerdirme 2: mide ve dalak
Gerdirme 3: kalp ve ince bağırsak heart
Gerdirme 4: böbrekler ve mesane
Gerdirme 5: kalp yöneticisi ve ısıtıcısı
Gerdirme 6: karaciğer ve safra kesesi

Serbest bireysel akış – sabahki egzersizleri deforme ederek kendi dansını bulma, dansın içinde egzersizlerden farklı unsur ve metaforları yakalama, hatırlama…

Etrafımızdaki hareket eden bedenlerin negatif alanında oynayarak dansa devam ve eşli harekete geçiş :

  • Eşlerinin bedenlerine yaklaşma ve çizgi ve kütle hareketlerini görerek onların hareketlerine eklemlenme, bedenleriyle temasa geçme ihtimallerini görmeye çalışma – hareket sırasında ara ara denk gelen eşlerin çizgi ve kütlelerini temas aracılığı ile vurgulama
  • Eşlerin Eşlerinin bedenlerine yaklaşma ve çizgi ve kütle hareketlerini görerek onların hareketlerine eklemlenme, farklı beden bölümlerini kullanarak temasa geçme ihtimallerini değerlendirmeye çalışma : solo hareket sırasında ara ara denk gelen eşlerin çizgi ve kütlelerinin hareketine giriş ve kendi hareketini onlara eklemleyerek 3. Özne olan dansın kendi önermelerini ortaya çıkarmasına izin verme!
  • Dans akışı içinde önerilerle ne yapacagim? Önerilenleri alıyor muyum? Öneri esimden mi, ortak dansımızın içinden mi geliyor- ayırdına varabiliyor muyum?

Böbreklerin yerleri ve mesane ile ilişkilerine bakış ve bu bilgilerin bedende deneyimlenmesi ve dansa eklemlenmesi… (Body Mind Centering uygulayıcısı Nina Wehnert’in çalışmasından esinlenilmiştir) :

  • Eşlerin arkadan böbreklere, önde mesane üzerine dokunarak destek vermesi
  • Desteklenen eşin bu hissiyatlar ile harekete geçişi
  • Temasın kesilmesi ve desteklenen eşin hissettiklerini deneyimleyerek kendini serbest dansa bırakışı
  • Rollerin değiştirilerek serinin tekrarı

Serbest böbrek dansı

  • Kolların böbreklerin uzantısı olarak imgelenmesi,
  • bacakların psoas kası aracılığı ile böbreklerle ilişkisine hareket içinde bakış

@ Müzik – René Aubry – Plasirs D’Amore – Solento

  • Böbreklerin bedenin arkasında yarattığı güven hissine kendini bırakarak hareket etme
  • Hareket içinde iki böbrek arasındaki ilişki

Yerde eşin hareket kütleleri üzerinden geçerek mekanda ilerleme denemeleri (body surfing) – tüm atölye boyunca yapılan araştırmaların bu geçişlerde araştırılması:

 18:30-19:15 Mini Kontak Doğaçlama Jam –

Analitik çalışma yaklaşımından bedensel algıya, ‘beden-zihin’e güvenerek serbest dansa geçiş.

19:15-19:30 Kapanış çemberi

 Referanslar :

 Müzikler

Alva Noto & Ryuichi Sakamoto – Vrioon

Daler Mehndi – Tunak Tunak Tun

René Aubry – Plasirs D’Amore – Solento

Kitaplar 

– Body Stories – A Guide to Experiential Anatomy by Andrea Olsen, Station Hill Press

– Sensing Feeling and Action – The Experiential Anatomy of Body-Mind Centering by Bonnie Bainbridge Cohen, Contact Editions

– Wisdom of the Body Moving: An Introduction to Body-Mind Centering by Linda Hartley, North Atlantic

– The Axis Syllabus – Lexicon of Human Movement Principles by Frey Faust

Ek bilgiler : internet kaynakları

Organlara iyi gelen besinler: http://www.celestialhealing.net/internalhealth/foods_look_like_body_parts.htm

Organların kendini yenileme zamanları:

http://naturopathicbynature.com/traditional-chinese-medicine-organ-times/

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s