Nefess Yoga – Kontak Doğaçlama Tanışma Atölyesi Notlar 4

DERS 4   30.06.2015

Notları derleyen : Fahri Ayberk Bağcı

IMG_5519

Açılış Çemberi

  • Gelenleri beklerken, çemberdeki herkesin su altına dalmış gibi bir hali var. Sanki oda herkesin üzerine basılıyor gibi, herkes aşağıda ve köşesinde. Bunu vurgulayarak çemberde toplanılıyor.
  • Gözlerinizi kapatıp, oturma kemiklerinizi ve başınızın tepesi ile arasındaki uzamayı hissederken şu anda neye ihtiyacınız olduğunu düşünün/hissedin.

İhtiyacınızı araştırmaya devam ederken, tam tepenizde kocaman bir damla bal olduğunu hayal edin ve bu damlanın yere doğru akarak tüm vücudunuzu kapladığını… Başınızdan aşağı döküldüğünü ve yerlere kadar akışını gözlemleyin.

Screen shot 2015-07-16 at 12.07.27 PM

  • Balın derinize nüfus ettiğini ve içeriden de tüm vücudunuzu doldurduğunu, sağlık verdiğini hayal edebilirsiniz. Başın tepesinden tüm omurgaya da sızdığını ve oradan tüm sinir sistemine ve tüm bedene besinlerinin yayıldığını…
  • Çemberden gelen ihtiyaçlar doğrultusunda, hareket ihtiyacı, rahatlama, bırakma ve gevşeme odakları belirleniyor.

Marimba DansıScreen shot 2015-07-16 at 12.11.21 PM

  • Tahta oyuncak yılanımız “Marimba” yı inceleyelim. Omurganın eklemli yapısı, blok halinden ziyade tıpkı oyuncak yılanda olduğu gibi büklüm büklüm eklenerek ve bir uçtan bir uca etkileşerek hareket etmesine olanak veriyor. Omurlar üst üste geldiğinde sağlam ve taşıyıcı kuvvete, boğum boğum büklümlendiğinde ise esnekliğe sahip.
  • Başımız çemberin içine doğru olacak şekilde ve aralarda yeterince boşluk olduğuna dikkat ederek sırt üstü uzanalım.

IMG_5493 IMG_5494

  • Nefes alırken bir ipin bizi kuyruk sokumumuzdan hafifçe yukarı çektiğini hayal edelim. Çok minik bir yuvarlanma hareketiyle yukarı doğru kıvrılsın kuyruk sokumu – var ile yok arasında bir hareket.
  • Her nefes alışta kuyruk yukarı doğru kıvrılırken biz de başımızın altında, boynumuzda oluşan küçük etkileşimlerini hissetmeye odaklıyız. Kafa tasının arkasının yuvarlaklığını bu hareketlerle birlikte araştırıyoruz. Kuyruk sokumu ile baş arasındaki ilişkiyi minik minik araştırıyoruz.
  • Kuyruk sokumunun hareketine ayakları dahil ediyoruz. Nefes alırken ayaklarımız bize doğru “fleksyon” hareketle kıvrılıyor ve kuyruk sokumu yukarı doğru yuvarlanıyor.
  • Nefes verirken ise ayaklar bizden uzağa “point” yönüne doğru rahatlıyor. Bu hareket sebebiyle dizler de hafif yerden kalkabilir. Bu devinimin omurgadaki etkisini gözlemliyoruz.

Yerdeki Kitap

  • Kuyruk sokumunu ve ayakları rahat bırakalım, hatta dizleri biraz sallayarak buraları da rahatlatalım ve sırt üstü yattığımız halimizi gözlemleyelim.
  • Tıpkı ortadan ikiye açılmış bir kitap gibi yerde durduğumuzu hayal edelim. Bizim kitabımız tam ortasından iki tarafı eşit şekilde mi açılmış? Yoksa bir tarafta daha fazla sayfa olduğu için o taraf daha mı ağır şekilde basıyor yere?
  • Kitabı inceleyerek dikkatimizi omuzlarımıza verelim ve rahat bir şekilde yerle temas ettiklerinden emin olalım. Yavaşça el parmaklarımızla oldukları yerden havayı gıdıklamaya başlayalım.
  • Bu hareketin omurganız ve omuzlarınızda oluşturduğu titreşimleri fark edebiliyor musunuz?
  • Önce el bileklerinin ve takiben kollarımızın yerden kalkmasına izin verelim ancak omuzlar ve kürek kemikleri yerde kalsın. Havayı gıdıklamaya parmaklar, eller ve kollar ile devam edelim ve belli bir ritim tutturmasına izin verelim bu kol dansının. Tüm sırtın yerden destek alışını hissederek…
  • Gözlerimizden ışığın yavaşça girmesine izin verelim ve ellerimiz, kollarımız ile tutturduğumuz bu ritme gözlerimiz ile de şahit olalım ve inceleyelim.
  • Yavaş yavaş bakışlarımızı yan komşularımızın ellerine ve kollarına da kaydırarak, kendi ritmimizi hiç değiştirmeden onların nasıl hareket ettiklerine dair fikir edinelim. Onların ritimleri sizden hızlı mı yoksa yavaş mı? Sizden farklı nasıl hareketler bulmuşlar? Çevresel bakışımızla göz misafiri oluyoruz ve kendi dansımıza devam ediyoruz.
  • Bu dansın son bulmasına izin verip ellerimizi ve kollarımızı yeniden yere bırakalım.
  • Şimdi de ayaklarımızı ve bacaklarımızı kaldırarak benzer şekilde bir dans başlatalım ve bu dansı da sonuna kadar gözlemleyelim.
  • Son olarak pelvis ve başınızı kullanarak yılan gibi hareketlerle bir dans başlatalım. Baş ve pelvis birbirine bakmaya çalışabilir, birbirinden uzaklaşmaya ya da farklı yönlere kıvrılmaya çalışabilir mi?
  • Baştan ve pelvisten başlayan hareketleri ellerin takip etmesine izin verek algımızı ve hareketimizi yavaşça mekana doğru açalım ve yılan gibi gezinmeye başlayalım. Farklı seviyelerde veya baş aşağı kaldığınızda da tıpkı ağaçtan sallanan yılan gibi rahat olabiliyor musunuz?
  • Yılandan öğrendiğimiz omurga hareket kalitesini ortamda bulunan pilates toplarının üstüne çıkıp inerek (yılan gibi) test edelim. Pilates toplarının üstünde tamamen rahat bırakarak akabilir misiniz?

IMG_5495 IMG_5496 IMG_5499 IMG_5506 IMG_5503 IMG_5500

  • Belli bölgeleri aktif edip kaldırmayı indirmeyi sadece hareketin yönünü veya hızını değiştirmek için kullanın sonra işiniz bitince hemen bu bölgeyi de rahatlatın. Bu şekilde topun üstünde yan, yüz üstü veya sırt üstü duruşlar arasında geçiş yapabilirsiniz!

Dört Ayaklı Masaya Uzanma

  • Bir partner ile eşleşelim ve partnerlerden biri dört ayak üstünde yerde kalsın. Yerde kalan partner ayak parmaklarını takmadığına ve yere ayaklarının üstünü bıraktığına emin olmalı. Böylece dizler zorlanmaz ve üstteki eş yere yuvarlansa bile alttakinin ayakları güvende olur, ani düşme ile kırılmaz!
  • Diğer partner bir elini partnerinin bir omzuna diğerini de çaprazdaki kalçasına koyup güç alarak yavaş yavaş ağırlık merkezini (pelvis) yerdekinin sırtına uygun bir noktaya yerleştirebilir. Yaklaşırken merkezden hafif bir “twist” ile birden yığılmayı engelleyebilir. Kendini yerleştirdikten sonra ellerini ve bacaklarını serbest bırakarak “asılı” bir pozisyonda durabilir.

IMG_5511   IMG_5510

  • Asılı pozisyonda tam dengede durabiliyor musunuz? Yoksa bir taraf (ayaklarınız veya başınız ve kollar) daha mı ağır çekiyor? Pelvisinizin yerini asılı olarak dengede durduğunuz bir yere getirebilirsiniz.
  • Rahat bir şekilde asılı durabildiğinizi gözlemledikten sonra ellerinizi kollarınızı, başınızı, göğsünüzü ve bacaklarınızı aktive edin ve yukarı doğru kaldırın. Partnerinizin üzerinde bir tahterevalli tahtası gibi sadece merkezinizden temas ederek dengede durmaya çalışın.

IMG_5512   IMG_5514

  • Yerdeki partnerler de bu sırada aşağıdan yukarı doğru bir itişle partnerlerine merkezlerinden destek olabilir ve onların daha dengeli durmalarını sağlayabilirler. Tıpkı yılanın merkezine bastırdığında başının ve kuyruğunun yükselmesi gibi. (oyuncak yılan marimba ile demo!)

IMG_5521

  • Şimdi aynısını sırt üstü denemek için yerdeki partnerimize sırtımızı dönüyoruz ve ellerimizi öne doğru uzatarak arkaya doğru çıkardığımız kalçamızı destekliyoruz. Oturma kemiklerimiz ile partnerimizin sırtının yanına dokunuyoruz ancak bu noktada hala kendi dengemize sahibiz. Ağrılığımızı bırakmıyoruz. Böylece dans içinde eğer partnerimiz bizden uzaklaşmaya karar verirse pat diye düşmüyoruz. Omurgamızı kuyruk sokumundan başlayarak boğum boğum eklemleyerek partnerimizin sırtına sırt üstü seriliyoruz. Bu şekilde de dengede durabiliyor musunuz? Duyumsuyoruz.

defne 2014 son

Burada da başınıza veya ayaklarınıza doğru kayabilir denge. Eğer başınıza doğru kaydığınızı hissederseniz elleriniz ve gözleriniz ile geriye uzanarak yeri bulmaya ve inişinizin yavaş ve yumuşak olmasına çalışın. Ters bir taklaya hazır olun. Başı yere koyup destekleyebilirsiniz dönüşü ya da kollardan destek alarak ters parende atabilirsiniz, ya da kayarak omuz taklası.

Yatay Ağırlık Paylaşımı

  • Ayakta sırtımızı bir duvara vererek yaslanalım. Ayaklarımızla yeri duvardan uzağa doğru ittikçe, sırtımızla duvarda oluşturduğumuz etkiyi gözlemleyelim.
  • Bu teması kaybetmeden yavaşça omzumuza göğsümüze ve geri tekrar sırtımıza yuvarlanarak temas noktasını değiştirebilir miyiz? Hatta sırtımızı kıvrımlayarak kalçamıza veya boynumuza ve başımıza çıkabilir miyiz?

IMG_5524 IMG_5527 IMG_5533 IMG_5532 IMG_5531

  • Önceki derslerde yaptığımız pilates topunu taşıyormuş gibi duran kollarımızla bir partner ile temas kuralım ve ellerden yuvarlanarak sırt sırta gelelim. Duvar ile tecrübe ettiğimiz bu dayanma hissini partnerimiz ile araştıralım. Onların size yaslandığı kadar siz de onlara yaslanabiliyor musunuz? Biri daha fazla yaslanırsa ne oluyor?
  • Duvarda olduğu gibi partnerimizle de farklı beden bölgelerinde bu teması yuvarlayarak hareketi devam ettirelim.

IMG_5534

IMG_5529

Robin Robin – Çemberde ikili karşılaşmalar

  • Büyük bir çember oluşturuyoruz. 4 derstir çalıştıklarımızı sindirmek için serbest danslar gerçekleştireceğiz. Egzersizleri tekrar etmek değil, onları bildiğimize güvenerek akışa bırakmak amaç. 2 kişi başlıyor, bir 3üncü dansa dahil olduğunda ilk giren çıkıyor. 4.üncü girdiğinde 2. çıkıyor. Zincirleme danse devam ediyoruz.

IMG_5540 IMG_5543 IMG_5548 IMG_5552

Encik Yumağı ile Kapanış

  • Sindirme En son kişi de kontak’a geçtikten sonra yavaş yavaş tüm katılımcılar dansa eklemleniyor ve encik yavruları gibi biribirimizin üzerinden yuvarlanarak, farklı bedenlerle temas kurarak ve farklı ağırlıkları, farklı beden bölümlerinde deneyimleyerek dansı sonlandırıyoruz.

IMG_5554 IMG_5559 IMG_5558  IMG_5560

İlk tanışma atölyemizin sonuna geldik! Sonbaharda yeni atölye, ders ve jam’lerle yola devam edeceğiz… Nefess’le…

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s