Nefess Yoga – Kontak Doğaçlama Tanışma Atölyesi Notları 3

DERS 3    23.06.2015

Notları derleyen : Defne Erdur

photo 4Bireysel Giriş:

Son anda derse yetişip giyinmekte olanları beklerken herkes kendi ısınmasına odaklı. Bir yandan de kişisel bir “check-in” gerçekleştiriyor: “Burya henüz varmamış parçalar nerde bıraktın? Yogun bir gün geçirmiş olabilirsin, tembellik etmiş düşüncelere dalmış olabilirsin vs… Yavaş yavaş buraya gelmeye izin veriyoruz.”

Tüm bedenimizi yere bırakıyor ve nefesimize odaklanıyoruz…

Mekana yeni gelenler de kendi zamanında gruba ekleniyor.

Açılış Çemberi:

Bir kaç dakika sonra ayakta çemberde buluşuyoruz.

Bu kez ayaktayken yerle bağımızı hissederek dikiliyoruz. Dizler hafif kırık, tavşan kulakları yukarı doğru yön verirken tüm beden topaç gibi arada asılı kalıyor.

Gözler kapalı ağırlık transferlerine bakıyoruz – Ayaklar sabitken beden ağırlığını öne arkaya, sağa sola deviriyor salınıyoruz.

Eklemlerde hulla hoop çevirme:

Chi Gong ısınmalarından biri olan bu ısınmada her eklemde enerji akışını rahatlatmak için salınıyoruz. Ayaklardan kafaya doğru, bilekler, dizler, kalçalar, göğüs kafesi, omuz seviyesi, boyun ve başın tepesine odaklanarak bir saat yönünde bir de saat yönünün tersine dönüyoruz. Topaç hissini korumaya özen gösteriyoruz.

Bedendeki Spirale Odaklanarak Yere iniş:

Oyuncu müzik aleti küpeli davul gibi kollarımızı sağa sola serbest salındırarak merkezden dönüşe başlıyoruz. Dönerken en rahat döndüğümüz tarafa odaklanıp o tarafa döndüğümüzde diğer ayağın topuğuna bakıyoruz ve topuğu yakalamak ister gibi dönerek yere iniyoruz. Bedenin kendini organize edişini, kıvrılma ve twistleri hissederek serbest inişler deniyoruz. Bir kaç denemeden sonra yerde oturur pozisyonda çemberde buluşuyoruz.

Yerde Paylaşım Çemberi

isim, beklenti ve geçen çalışmadan bu yana neler olduğuna dair sözel paylaşımlar.

Yerde Su Dolu Torbalar:

– Yönlendirilmiş Salınım – Bedenleri tekrar yere bırakıyoruz ve kendimizi su dolu bir torba gibi hayal ederek salınıyoruz. Nancy Stark Smith’in “Agitating the mass” dediği kütleyi hareketlendiriyoruz. Topuk, merkez, göğüs, omuz ve kollardan itki vererek dairesel hareketler ve salınım ve gevşemeyi araştırıyoruz. Hayal ettiğimiz torbanın içindeki sudaki buz parçalarının da eridiğini imgeliyoruz.

– Çeperin hissedilmesi – Salınımdan serbest harekete geçerek torbanın çeperinin hissedilmesi ve sınırlar içinde devinime odaklanıyoruz.

– Torbanın mekanda seyehati – ağırlık devirleriyle yerde yuvarlanma, torbanın çekiştirildiğinin hayal edilmesi ve bedenin yukarı kalkış ve aşağı inişleri : “Kalkarken yerde kalan bölümlere doğru akış devam ediyor mu?”

Farklı müziklerle farklı ritimlerle dans:

Torbaların mekanda ilerlemesine odaklanıarak, bedenlerin birbiri arasından geçişleri, ayaktayken de farklı beden bölümlerinin ağırlığının aşağı akışı; iniş çıkışlarını takip ediyoruz. Kendi beden ritmimizden ödün verip çalışma odağını kaybetmeden farklı müziklerin ritimlerine uyumlanmaya çabalayarak harekete devam. “Her müzik değiştiğinde geçişi keskinleştirmemek, yedire yedire ritim değiştirmek mümkün mü?”

Solo Dansın Sonu:

Yere iniş ve yere yeniden bırakarak yayılış. Çalışma başlangıcı ile bu an arasında bedende farklar var mı? Ne gibi?

Eşli dokunma ve dikey ağırlık bırakma çalışması:

photo 2 photo 3

Bir eş yerde pasif, diğeri aktif hareketli

  • Hareketli kişi yatan eşe hafif dokunuşlarla temas ediyor.
  • Teması biraz daha derinleştirip, kendi bedeninin ağırlığını temas eden elleri aracılığı ile eşine hissettirmeye başlıyor.
  • Ellerden sonra yavaşça farklı beden bölümlerini eşinin üzerinde farklı noktalara bırakıyor. Akılda iki soru var:
  • Benim beden bölümüm (kolum, başım, ayağım, gövdem…) ne kadar ağır?
  • Eşimin beden bölümü ne kadar ağırlık taşıyabilir?

Her iki yüzeyi de deniyoruz. Sırt üstü ve göbek üstü yatarak ağırlık taşıyabilen bölümleri araştırıyoruz. Eklemelere yük vermemeye özen gösteriyoruz. Her iki eş sırayla iki rolü de deneyimliyor.

Ağırlı paylaşımından sonra eşle ikili sözlü paylaşım.

photo 4 photo 3

  • Bir kişi yerde sabit – üstteki yatan kişi üzerinde yuvarlanarak, kayarak kendi dansına bakıyor.
    • merkez merkeze başlanıyor Sorular: “kontak noktası kayıyor mu? Sabit mi? Yuvarlanıyor mu? Ağırlığımı sürekli bırakabiliyor muyum? Yerde kalan bölümler nasıl destek veriyor? Engel oluyor mu?”
    • Alttaki hareketlenmeye başlıyor ve kendi hareket etme ihtiyacını takip ediyor- Üstekine ne oluyor? Kararlar nasıl değişmeye başlıyor? Kim karar veriyor?

Her iki eş sırayla iki rolü de deneyimliyor.

  • İkinci hareketli kişiden sonra serbest hareket, her iki dansçı da “zeytinyağı gibi” üste çıkmaya çalışıyor.

Kapanış Paylaşım Çemberi

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s