Kontak Doğaçlama’yan Kalmasın! – Atölye Notları 3 – 07.12.14

IMG_4302

— please stroll down for English —

Tuğçe Uğurlu ve Begüm Altınçapa’nın notları

ilk saat Tuğçe:

Her beden bilir. Bu çalışmada hatırlatıyoruz, araştırma ve geliştirme için tohumlar atıyoruz.

  1. Hareket:

Eller ve/ya dirsekler yerde. Yapı sağlam. Dört ayak üzerindesin, ayakların üst kısımları yerle temas ediyor dizlerinin aşağısında kalan kısımları sağa sola sallayarak hareket. Mobilite. Kitlen-memek mümkün mü?. Amaç taşıyıcı olmak değil, dans etmek. 4 ayak üzerindeyken bile ayaklarımın hareket serbestliğini araştırıyorum.

Dört ayak üzerinde eller ne kadar önde olabilir? Uzanıyorum. Tavşan kulakları yukarı davet ediyor. Yere bakmakta sakınca yok, çevresel bakışla gittiğim yönde olup bitenleri görebilirim. Öne arkaya giderken baş ve kuyruk çekiyor. Omurgadan uzadım, geri geldim.

Dizlerin üstünde kalarak “kedi dansı”. Başı ve poponu çıkarabilirsin. Omuz ve kalcalar bir yukardan, bir aşağıdan birbilerine doğru yaklaşıyor. Daha sonra kedi yerden süt yalıyormuş gibi. Dilini göğsünde hayal et, yeri yalıyor dilin yani göğsün açılarak. Bütün omurganı açıyorsun. Kedi uzanıp uzaktaki ipi kendine çekiyor gibi, süt dökmenin ters yönüne hareket.

  1. Hareket – Bebek Pozu:

Yerde yüzüstü yatıyorsun. Kafanı hafifçe kaldırmaya başlasan; kafan omuzlarından bağımsız. Sanki bebek anne memesini arıyormuş gibi başını sağa sola çevirsen. Burnunun üzerinden geçerek yerden çok hafif yükseliyorsun.

Sonra bebek uzaktaki annesinin sesini duyarmış gibi, kafanı bir tık daha kaldır. Odağını kulaklarına, başının iki yanına al. Kafanı kaldırdıkça, omurganı daha fazla hissediyor musun?. Kol ve bacaklarda hareket olmadan, baş, omurga, karın ilişkisini araştırmak mümkün mü?

Tekrar başının bir tarafına şakaklarına doğru yatıp rahatla. Ve oyna yine, “Bebek anne memesini arıyor, başı yavaş yavaş yerde hareket ediyor”. Omuzdaki kaslarını rahat bırakmak mümkün mü? Sonra “uzaktaki anne sesini duyar gibi.” Burun ve ağzından kulaklarına kadar yön arıyorsun, ses nereden geliyor? Bunu yaparken karın kasların ne kadar aktif? Tavşan kulaklarınla uzuyorsun arkadan.Yattığın yerden göğüs kafesine nefes alabilir misin?

Rahatlayıp , tekrar başının bir tarafına şakaklarına doğru yatabilrisin, gözleri bir an için kapatıp bir kaç nefes sonra gözünü açsan. Bebek ilk kez görüyormuş gibi; Ilk olarak ne görüyorsun? Yakına bak. Sonra zoom’la, sanki ilk defa görüyormuşsun gibi. KENDİ YÖNÜNDE, KENDİ ZAMANINDA GÖRMEYİ KEŞFETSEN. GÖRMENİN SINIRLARI NE?

Başın oynarken, pelvisin de oynamaya başlıyor. Boynunu kırıyor musun, yoksa merkezden mi uzuyorsun? Kollarının başlangıç noktalarını hissedebiliyor musun? (Kelebek/ kuş kanatları…) Eller yerde, dirsekler yukarıda hareket. Eller yerde, göğüs/baş kalkıyor. Nereye kadar kalkabiliyorsun? Baş rahat, göğüs kafesi açık.

Ellerinden destek alarak ve Kuyruk-başı çekerek geri gelerek dört ayak üzerine gelerek serbest ileri geri hareketler. Başın da hareketli. Başını ayrı, poponu ayrı oynatabilirsin. Yürürken kaburgan rahat mı? Kedi gibi esneksin, baş rahat mı, nefes nasıl? Mekanı görüyor musun? HİÇ KİMSENİN OLMADIĞI YERLERE GİTMEK MÜMKÜN MÜ?

Ayak parmaklarını yere takarsan, sanki gaz ve frene aynı anda basiyorsun. Ilerlemek ve dansta biri üzerine düşerse sakatlanmamak için ayakların üst kısımları yerde…

Yavaşça kalçayı ya da başı yukarı alarak, yukarı seviyelere ve zamanla ayağa kalkıyoruz.

İMAJ:

Dondurma eriyor : Kalkıp, inerken eriyormuşsun gibi hissedebilir misin? Dondurma eriyor, erirken külaha yapışıyor, merkeze yakın. Parmaklarını takıp, ara seviyelerden yukarı baksan ve yukarıya yönelsen. Çocuk büyüse, 2 yaşlarında. Meraklı. Yerle olan ilişkisine bakıyor, denge arıyor… Gözlerin ufuk çizgisinde mi? Gözlerinin tam arkasında hayali bir çift daha göz olsa. Arkadaki gözlerin nereye bakıyor? Dört gözün de ufuk çizgisinde olsun. Dondurma eriyor… Yere ve yukarı erimek mümkün mü?

İMAJ:

İpe dizilmiş kolye ya da deniz kabukları: Geçen çalışmadaki kubbeleri deniz kabukları gibi hayal edip aşağı inerken tüm bedeninin kemiklerini üst üste yığabilirsin, yere serebilirsin boylu boyunca… Negatif alanları, boşlukları hissedebilir misin?

İMAJ:

Jöle içinde hareket: Bütün bu iniş çıkışlarda farkındalığını havaya da yöneltsen ve biraz daha kıvamlı hissetsen etrafını saran boşluğu… Yere inerken jölenin içinde gibisin. Jöleyi vücudunun arkasında da hissedebilir misin? Jölenin içinde iç bükey heykeller, BOŞLUK AÇIYORSUN.

Sol kulağımla jöleyi oynatıyorum aşağı-yukarı, kafandan kürek kemiğine geçir jöleyi. Sırtından kuyruk sokumuna doğru aktığını hisset jölenin. Kuyruğunla içeri al, hop kalçanın önünde. Sağ koltuk altı, sağ omuz, kol, sağ kulağın etrafı, sağ göz. Burun deliklerinden içeri giriyor jöle akciğerlerine iniyor oradan nefes aldıkça mideye, aşağı doğru ağırlaşıyor, popondan çıkıyor. İçindeki ve etrafında boşlukları hisset… Oyna…

İMAJ:

Kocaman bir kuyruk hayal et şimdi. Kuyruk sokumunda aşağı kadar iniyor, mekanı açıyor ve bedeninin bir parçası…  Diğer kuyruklarla flört et, kuyruk düeti. Başınla kuyruğunun ilişkisine dikkat ederek serbest dans.

Yavaşça dansa bir son bularak yere iniyoruz. Kuyruk sokumun rahat, kollar rahat, gevşiyoruz… Omuzlar rahat, nefes rahat. Ayakları bir an için yukarı al, kasıklar rahat, kasmadan yere doğru eriterek son buluyoruz.

Ikinci yarı Begüm:

  • Yerde yatarken su şişesi imajı ile yavaşlamak, hafiflemek ve hareket etmek

Bedenimizin %70’i su, bir su şişesi gibiyiz. Su şişesinde %30’u boş. İyice hafifliğe davet ediyor bu boşluk, sular aşağı ağırlaştıkça aktıkça, üst kısımın hafifliğini hissetmek kolaylaşıyor. Bir tarafa doğru dönüyoruz. Yerden organize olarak kalkıyoruz. Suları yeryüzüne doğru akıtmaya devam ederek. Tüm bedenimi yeryüzün doğru akıtıyorum. Suları akıta akıta göbek üstüne geliyorum. Nefesimi bırakıyorum, rahat akıyor. Su şişesini rahat bırakıyorum.

Öteki tarafa doğru embriyo pozisyonunda uzanıyorum.

Sanki su şişesinin kapağını açıyorum ve başımdan suyu yere doğru dökmeye devam ederek oturma pozisyonuna geliyorum.

Baş omuzlardan bağımsız başın özgürlüğünü hissedin. Hareket ederken rahat. Boynumu kalçama kadar salınmaya davet ediyorum. Gözlerimi açıp gevşek kalabilir miyim?

  • Dikey düzlemlerde haraket:

Yavaş yavaş yerimden kalkabilir miyim? Yerden destek, baş rahat. Yerden kalkmayı biliyorsam yere inmeyi de biliyorum.

Göz açık, ufuk çizgisinde etfara bakmaya devam etmek güven verebilir. Kolaçan et etrafı rahatça in kalk…

Eriyorsun, yumuşak, yavaş bebek gibi sarhoş gibi kontrolsüzce. Erirken omurgamı izlemek mümkün mü?

  • Kontak’a geçiş ve farklı hareket kombinasyonlarını beraber çalışma
  • Kendi boylarımda biriyle eşleşiyorum (kontakdaşım). Bir notkadan temas ediyoruz. Bu noktayı sabit tutarak kendi bedenimdeki farklı noktaları keşfetmeye başlıyorum

Sabit Kontak Noktası: Yavaş yavaş ayakta buluşmanın yollarını arıyorum, dinamik, akışkan. Biriyle sırt sırta geleceğim. Bir kontak noktasında buluşacagız. Sabit kontak noktası bularak, bu noktayı sabit tutarak kendi bedenimizde farklı hareket olasılıkları araştırıyoruz keşfediyorum.

  • Kendi bedenimde sabit bir nokta belirleyip kontaktaşımın üzerinde farklı yüzeyleri tarama

Kayan Kontak Noktası: Eşlerden biri sabit, diğeri kendi bedeni üzerinde eşiyle temas eden sabit bir nokta belirleyip, o noktayı diğer bedenin üzerinde kaydırarak yeni yerler keşfediyor. O bir dağ, ben farklı patikalar arayan bir oğlağım. Şimdilik bu arayışı sırt bölgesinde tutmaya çalışıyoruz. Bir noktasına kitlenmiyorum. Başka bir imaj da “ben bir kalemim, eşim defter ve ben defterden kalemi kaldırmadan çizgiler çiziyorum”. Duran eş kaleme kalın bir defter olarak destek veriyor, yüzey oluyor. Kalemle nereleri uzanabilirim? Çocuk gibi karışık hatalı… (rolleri değiştirip devam)

  • Yavaşlamak, durmak, dinlemek: duruyoruz, birbirimizi hissediyoruz, birbirimize yığılmıyoruz. Ben çekilsem de eşim düşmez çünkü kendi sorumluluğunu alarak bana yaslı…
  • Yatay ağırlık paylaşımı: Şimdi iki kişi de sabit bir noktadan sırtsırta kontakta. Dört ayaklı, iki kafalı bir hayvan gibi hareket ediyoruz. Kendi müziğimizi duymaya çalışıyoruz. Başım kalçam nasıl? Bedenimde kastığım, bırakabileceğim, gevşetebileceğim başka yerler var mı? Peki ya durmak. Tercihim mi? Kitliyor muyum? Alışkanlıklarımın kurbanı olmamak mümkün mü? Yeni yollar, hareketler önerebilir miyim? Nefes rahat… Yatay düzlemde ağırlığımı toparlıyorum. Yığılmıyorum. Yavaş yavaş 2 gr 2 gr paylaşmaya niyet ediyorum. Bunu araştırıyorum…
  • Farklı kombinasyonları deniyor ve egzersizleri dansa aktarıyoruz. Dans boyunca, sabit nokta olabilirsiniz, sabit bir noktanın etrafında yuvarlanabilirsiniz, kayan yüzeyde kayabilirsiniz. Niyetinizi koyun, seçim yapabilirsiniz, seçimler yolda değişip dönüşebilir… yön verebilirsiniz ya da o anda olana izin verebilirsiniz. Yönetmek, yönetilmek ne demek? Dans içinde neler oluyor? Oyuna dönüştürün ve keyfini sürün.

Yavaşça bir son buluyoruz ve duruyoruz. Algımız mekana ve mekandaki diğer kişilere açıyoruz ve ilk gözgöze geldiğimiz kişi ile eşleşip bir önceki eşimizin dedikodusunu yapıyoruz. Neleri iyi yaptı, neleri yapamadı, siz neler yaptınız eski eşinizle… Dedikodu ama öğrenmek ve ders çıkarmak için…

Kapanış çemberi :

Bir an için durup bakın içinize… Süreci değerlendirin. Grupla paylaşmak istediğiniz notlar varsa buyrun…

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s